آشنایی با فناوری و تکنولوژی ساینوتک برای طراحی خط تولید سولفات آمونیوم

<strong>آشنایی با فناوری و تکنولوژی ساینوتک برای طراحی خط تولید سولفات آمونیوم</strong>

ساینوتک تکنولوژی‌های مختلفی را برای تولید اشکال و گریدهای مختلف کود سولفات آمونیوم توسعه داده است. از جمله تکنولوژی‌های عمده طراحی خط تولید کود سولفات آمونیوم که موجب شده است ساینوتک به عنوان لایسنسور خط تولید سولفات آمونیوم شناخته شود می‌توان به تکنولوژی پایپ راکتور (راکتور لوله‌ای) – گرانولاتور واکنشی و تکنولوژی کریستالایزر اسلو اشاره کرد. در تکنولوژی نخست که تجهیزات اصلی آن شامل پایپ راکتور (راکتور لوله‌ای) و گرانولاتور واکنشی است، سولفات آمونیوم گرانول در بازه اندازه ذرات 6 – 2 میلی‌متر و به صورت کروی و سفید رنگ تولید می‌شود. در تکنولوژی دوم که تجهیزات اصلی آن شامل تغلیظ‌کننده، تبخیرکننده، کریستالایزر و سیستم جداسازی جامد و مایع (سانتریفیوژ) است، سولفات آمونیوم کریستال در بازه اندازه ذرات 3 – 1 میلی‌متر و به صورت کریستال شفاف تولید می‌شود.

همان‌طور که در مقالات دیگر اشاره شده است، هر کدام از اشکال و گریدهای سولفات آمونیوم تولید شده توسط تکنولوژی‌های مختلف کاربرد خاصی دارند و دو گرید سولفات آمونیوم گرانول کروی و سولفات آمونیوم کریستال درشت، گریدهای پرتقاضا و پرمصرف سولفات آمونیوم در ایران و جهان هستند. تکنولوژی (دانش فنی) طراحی خط تولید سولفات آمونیوم به طور کامل در شرکت دانش بنیان ساینوتک انجام شده و این شرکت پروژه‌های متعددی را با استفاده از تکنولوژی (لایسنس) مورد اشاره طراحی و اجرا کرده است. در این مقاله در خصوص تکنولوژی‌های تولید سولفات آمونیوم بحث و بررسی انجام شده است.

تکنولوژی پایپ کراس راکتور و گرانولاتور واکنشی ساینوتک برای تولید سولفات آمونیوم گرانول

شرکت ساینوتک دارای لایسنس طراحی خط تولید سولفات آمونیوم گرانول به روش پایپ کراس راکتور (راکتور لوله‌ای متقاطع) – گرانولاتور واکنشی است. در این تکنولوژی اسید سولفوریک (98 درصد وزنی) و آمونیاک مایع خالص (99 درصد وزنی) در مخازن مخصوص نگهداری می‌شوند و مواد اولیه عمده این واحد صنعتی را تشکیل می‌دهند. همچنین محلول سولفات آمونیوم با pH مشخص در حال گردش در خط تولید است که این محلول از طریق جذب گازها (عمدتا آمونیاک) و ذرات جامد سولفات آمونیوم توسط سیستم اسکرابینگ و شست و شوی آن با اسید سولفوریک ایجاد شده و در خط تولید چرخش دارد.

شکل 1، شمای مخازن اسید سولفوریک ساینوتک
شکل 2، مخازن اسید سولفوریک و آمونیاک ساینوتک (تانک فارم – Tank Farm کارخانه سولفات آمونیوم)

اسید سولفوریک، آمونیاک و محلول سولفات آمونیوم با نسبت‌های مشخص وارد پایپ راکتور (راکتور لوله‌ای) شده و واکنش میان آنها انجام می‌شود. در پایپ راکتور، نیمی از آمونیاک مورد نیاز برای تولید سولفات آمونیوم تزریق می‌شود و بقیه آمونیاک توسط اسپارجر مخصوص تعبیه شده در تجهیز گرانولاتور جهت تکمیل واکنش اضافه می‌شود. طراحی پایپ راکتور ساینوتک به گونه‌ای است که اختلاط کامل مواد در آن انجام شده و ماده مورد استفاده برای ساخت این راکتور به نوعی انتخاب شده است که در برابر انرژی بسیار زیاد آزاد شده در اثر واکنش میان آمونیاک و اسید سولفوریک مقاوم است. این ماده مقاوم در برابر خوردگی در دماهای بالا (تا 250 درجه سانتی‌گراد) است.

شکل 3، شمای طراحی پایپ راکتور (راکتور لوله‌ای) ساینوتک

دوغاب سولفات آمونیوم تولید شده در پایپ راکتور وارد گرانولاتور واکنشی شده و در این تجهیز آمونیاک و محلول سولفات آمونیوم توسط اسپارجرها و اسپری‌های تعبیه شده اضافه می‌شود. در گرانولاتور عمل گرانول شدن، تکمیل واکنش و خشک شدن محصول انجام می‌شود.

گرانول‌های خروجی از گرانولاتور واکنشی، توسط تجهیزات انتقال مواد وارد دو مرحله سیستم کولینگ شده و پس از دانه‌بندی در سرند لرزان و آسیاب، بخشی مجددا به گرانولاتور واکنشی برگشته و بخش دیگر که اندازه ذرات آن در محدوده استاندارد قرار دارد برای بسته‌بندی و انبارش به محل‌های تعبیه شده انتقال می‌یابد.

شکل 4، گرانولاتور واکنشی ساینوتک

در کنار خط تولید سولفات آمونیوم، یک سیستم اسکرابینگ در نظر گرفته شده است که هدف از طراحی و اجرای این سیستم، جذب بخارات احتمالی آمونیاک و ذرات سولفات آمونیوم و بازچرخانی مجدد آن در فرآیند است. این سیستم هم از هدر رفت مواد اولیه و محصول جلوگیری می‌کند و هم مانع ورود گازهای سمی آمونیاک به محیط زیست می‌شود. سیستم اسکرابینگ از ونتوری و اسکرابر تشکیل شده است. از یک کولینگ تاور و یک مبدل حرارتی برای کنترل دمای محلول سولفات آمونیوم استفاده می‌شود.

تکنولوژی پایپ راکتور – گرانولاتور واکنشی ساینوتک برای تولید سولفات آمونیوم گرانول شامل تجهیزاتی چون: پایپ راکتور، گرانولاتور واکنشی، کولر دوار، تجهیزات انتقال مواد (شامل: نوار نقاله‌ها، باکت الواتورها، فیدر، نوار نقاله توزینی و …)، سرند لرزان، آسیاب (خردکن)، اسکرابر تر، ونتوری، سیکلونیک سپراتور، مبدل حرارتی، کولینگ تاور، سیستم پایپینگ، شیرآلات، شیرهای کنترلی، سیستم کنترل، ابزار دقیق، تابلوهای برق و سایر تجهیزات و ماشین‌آلات است.

تکنولوژی کریستالایزر اسلو (Oslo) ساینوتک برای تولید سولفات آمونیوم کریستال درشت

تکنولوژی کریستالایزر اسلو ساینوتک از طریق افزودن آمونیاک به محلول سولفات آمونیوم در یک سیستم تغلیظ‌کننده (saturator) انجام می‌شود. پس از رسیدن غلظت محلول سولفات آمونیوم به یک اندازه مشخص، محلول تولید شده وارد سیستم‌های تبخیرکننده شده و پس از چند مرحله تبخیر وارد کریستالایزر اسلو می‌شود. در کریستالایزر اسلو، اندازه ذرات کریستال‌های سولفات آمونیوم فرصت رشد پیدا کرده و یک پمپ سیرکوله در هر کدام از این تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخلوط جامد و مایع خروجی کریستالایزر اسلو وارد سیستم جداکننده مایع و جامد یا سانتریفیوژ شده و کریستال‌های جامد از محلول جدا می‌شود. محلول جدا شده مجددا در فرآیند سیرکوله شده و کریستال‌های جامد که دارای اندازه ذرات 1 تا 3 میلی‌متر هستند و کریستال درشت سولفات آمونیوم نامیده می‌شوند، به منظور کاهش رطوبت به زیر نیم درصد وارد خشک کن بستر سیال می‌شوند. در سیستم خشک‌کن بستر سیال با دمیدن هوای داغ توسط یک فن، عملیات خشک شدن کریستال‌ها انجام شده و محصول نهایی بسته‌بندی و انبارش می‌شود.

از جمله مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در تکنولوژی کریستالایزر اسلو ساینوتک می‌توان به: تغلیظ‌کننده، تبخیرکننده، کریستالایزر اسلو، مبدل‌های حرارتی و کندانسورها، کولینگ تاور، جداکننده جامد و مایع سانتریفیوژ، خشک‌کن بستر سیال، پایپینگ، شیرآلات، شیرهای کنترلی، فلومترها و سایر ابزار دقیق، پمپ‌های سیرکوله، پمپ‌های آب و محلول سولفات آمونیوم، سیستم کنترل (اتوماسیون صنعتی) و سایر تجهیزات و ماشین‌آلات اشاره کرد.

شکل 5، شمای واحد کریستالایزر اسلو سولفات آمونیوم
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.