تاثیرات کود سولفات پتاسیم ساینوتک بر روی گیاهان در صنعت کشاورزی

<strong>تاثیرات کود سولفات پتاسیم ساینوتک بر روی گیاهان در صنعت کشاورزی</strong>

تاثیرات کود سولفات پتاسیم ساینوتک بر روی گیاهان در صنعت کشاورزی

کود سولفات پتاسیم ساینوتک به عنوان تامین‌کننده دو عنصر پتاسیم و گوگرد تقریبا برای همه گیاهان کاربرد دارد. این کود دو عنصر پتاسیم و گوگرد که دو عنصر ضروری و حیاتی برای رشد گیاهان هستند را فراهم می‌کند. عموما استفاده از سولفات پتاسیم برای مواقعی است که نیاز به کاهش pH در خاک وجود دارد. همچنین از این کود برای محدود کردن عملکرد نیتروژن در خاک و گیاه استفاده می‌شود که عموما در انتهای فصل کشت است. این کود مقاومت گیاهان را در برابر خشکسالی، سرمازدگی، حشرات، آفات و بیماری‌ها افزایش می‌دهد در عین حال موجب افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی شده و راندمان فرآیندهای کشاورزی را بالا می‌برد.

به دلیل اینکه سولفات پتاسیم عاری از کلر است، بسیاری از آثار سوء کلر بر رشد گیاهان را ندارد و برای گیاهانی که به کلر حساسیت دارند قابل استفاده است. میوه‌ها، سبزیجات و برخی مغزها مانند گردو و بادام و فندق، به کلر حساسیت دارند؛ بنابراین امکان استفاده از کلرید پتاسیم برای این گیاهان وجود ندارد و به جای آن سولفات پتاسیم یک کود پتاسه ایده‌آل برای آن‌ها محسوب می‌شود. استفاده از سولفات پتاسیم ساینوتک به جای کلرید پتاسیم یکی از راهکارهای بهینه‌سازی و متعادل کردن کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی بویژه محصولات حساس به کلر است. همچنین اضافه کردن کلرید پتاسیم به خاک‌های با میزان کلر بالا ممکن است موجب مسموم شدن (toxicity) شود و در این موارد حتما از سولفات پتاسیم استفاده می‌شود.

به دلیل داشتن گوگرد در ترکیب سولفات پتاسیم ساینوتک، این کود کشاورزی برای گیاهانی مانند کلزا، آفتابگردان، پیاز، کلم و سایر سبزیجات که نیاز به گوگرد بیشتری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. کود سولفات پتاسیم ساینوتک به دلیل اینکه محتوای نیتروژن ندارد به کشاورزان اجازه می‌دهد تا در برنامه خود امکان رساندن پتاسیم به گیاه را در زمان کاهش نیاز گیاه به نیتروژن قرار دهند.

سولفات پتاسیم ساینوتک که عاری از ناخالصی‌های نامحلول در آب است، امکان انحلال 100 کیلوگرم در هر 1000 لیتر آب را در دمای 20 درجه سانتی‌گراد فراهم و یک محلول 10 درصد تولید می‌کند. سولفات پتاسیم دارای شاخص نمک پایینی نسبت به سایر ترکیبات کودی پتاسیم‌دار است و در مواردی که نمکی بودن خاک به یک دغدغه تبدیل شده است، به عنوان یک کود مناسب عمل می‌کند.

سولفات پتاسیم ساینوتک در کدام مناطق بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

کمبود پتاسیم در خاک عموما در مناطق پر بارش و کشاورزی آبی مشاهده می‌شود. خاک‌های شنی که عموما دچار فقر عناصر مغذی هستند یکی دیگر از مناطقی هستند که به کود سولفات پتاسیم نیاز دارند. سولفات پتاسیم ساینوتک عموما در محصولات کشاورزی مانند: سیب‌زمینی، تنباکو، سبزیجات، میوه‌ها، مرکبات، حبوبات، ذرت، پنبه، چغندر قند و محصولات گلخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که میزان پتاسیم کافی در اختیار گیاه قرار نگیرد، نقطه‌ها یا خال‌های زرد یا قرمز مایل به قهوه‌ای بر روی برگ‌های گیاهان مشاهده می‌شود.

 پتاسیم نسبت اسید – قند را در میوه‌ها به صورت متعادل نگه می‌دارد و تاثیرات آن بر رنگ میوه، بو و مزه گیاهان نمایان می‌شود. استفاده از سولفات پتاسیم ساینوتک موجب کاهش از بین رفتن میوه‌ها نیز می‌شود و گیاه را در برابر تنش‌های مختلف محیطی مقاوم می‌کند.

مزیت‌های کود سولفات پتاسیم ساینوتک

استفاده از کود سولفات پتاسیم ساینوتک مزیت‌های زیر را در صنعت کشاورزی به دنبال دارد:

  • سولفات پتاسیم موجب مقاوم شدن گیاهان در برابر خشکسالی، سرما، گرما، حشرات، آفات و بیماری‌ها می‌شود و کمک می‌کند تا گیاهان آب را به طور بهینه مصرف کنند.
  • سولفات پتاسیم در محصولات کشاورزی مانند: سیب‌زمینی، تنباکو، سیزیجات و میوه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و کیفیت محصول کشاورزی را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از کود سولفات پتاسیم در گیاهان روغنی مانند زیتون، آفتابگردان، کلزا، بادام زمینی و سویا مفید است.
  • سولفات پتاسیم نقش مهمی در رشد غلات داشته و از کاهش عملکرد و افت راندمان کشاورزی جلوگیری می‌کند.
  • سولفات پتاسیم کودی است که تقریبا در تمامی محصولات کشاورزی بویژه محصولات کشاورزی آبی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در مقایسه بین سولفات پتاسیم و نیترات پتاسیم، سولفات پتاسیم دارای دو عنصر پتاسیم و گوگرد بوده و در خاک‌های قلیایی عمده خاک‌های کشور ایران از این نوع است مورد استفاده قرار می‌گیرد در صورتی که نیترات پتاسیم حاوی نیتروژن و پتاسیم بوده و در خاک‌های اسیدی مورد استفاده است.

به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت که سولفات پتاسیم ساینوتک برای انجام بسیاری از عملکردهای ضروری در گیاه مانند فعال کردن واکنش‌های آنزیمی، سنتز پروتئین‌ها، تشکیل نشاسته و قند، تنظیم جریان آب در سلول‌ها و برگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب غلظت و محتوای پتاسیم موجود در خاک برای به انجام رساندن این عملکردها و تاثیرگذاری بر روی گیاه پایین است و لازم است تا برای تامین عناصر مغذی از این کود استفاده شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.