سولفات آمونیوم چیست ؟همه چیز درباره سولفات آمونیوم و کاربرد آن در صنایع مختلف

سولفات آمونیوم چیست ؟همه چیز درباره سولفات آمونیوم و کاربرد آن در صنایع مختلف

سولفات آمونیوم چیست؟ چرا از این ماده به عنوان کود کشاورزی استفاده می‌شود؟ این کود در مقایسه با کودهایی مانند اوره و آمونیوم نیترات که تامین‌کننده نیتروژن مورد نیاز خاک و گیاهان هستند چه تفاوتی دارد؟ آینده بازار این کود در دنیا به چه سمتی می‌رود؟ چگونه می‌توان سولفات آمونیوم استاندارد را از سایر محصولات غیراستاندارد تشخیص داد؟ این موارد سوالاتی هستند که با خواندن این مقاله به پاسخ آن‌ها خواهید رسید.

کودهای کشاورزی محصولاتی هستند که فقر عناصر مغذی در خاک را برای تغذیه گیاه جبران می‌کنند. در صورتی که میزان عناصر مغذی در خاک برای گیاهان کافی باشد، نیازی به استفاده از کودهای کشاورزی نخواهد بود اما در صورتی که به دلیل انجام کشت و زرع در طول سالیان متمادی، خاک از عناصر مغذی فقیر شود، دیگر امکان رشد گیاهان در خاک وجود نخواهد داشت و باید به نحوی عناصر مغذی مورد نیاز رشد گیاه را فراهم کرد.

عناصر اصلی مورد نیاز گیاه سه عنصر نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) است. سایر عناصر مانند کلسیم، منیزیم، بور، آهن، مس، روی، منگنز و … نیز عناصر میکرومغذی هستند که بسته به نوع خاک و گیاه باید در دسترس گیاه قرار گیرند. برای تامین این عناصر کودهای مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رشد روز افزون جمعیت در کره زمین و حیاتی شدن مساله امنیت پایدار غذایی در جوامع انسانی، موجب تقاضای بالای جهانی به کودهای کشاورزی شده است و این مساله امری است که تا بشر در روی کره زمین حیات دارد ادامه خواهد داشت بنابراین صنعت تولید کودهای کشاورزی یکی از صنایع پر رونق در دنیاست. در صورتی که استفاده بهینه از کودهای کشاورزی انجام شود، غذای سالم به دست انسان‌ها خواهد رسید و جوامع نیز دارای بهداشت و سلامت بالایی خواهند بود.

در میان کودهای کشاورزی تامین‌کننده نیتروژن، سه کود اوره (Urea)، سولفات آمونیوم (Ammonium sulfate) و نیترات آمونیوم (Ammonium nitrate) از جمله کودهای پرمصرف نیتروژن‌دار هستند. میزان عناصر مغذی در کودهای کشاورزی را به صورت N – P – K + X% نشان می‌دهند. در این نماد، N نشان دهنده درصد نیتروژن، P نشان دهنده درصد فسفر، K نشان دهنده درصد پتاسیم و X نشان دهنده درصد سایر عناصر مغذی موجود در کود کشاورزی است.

کود اوره به صورت 46 – 0 – 0 ، کود سولفات آمونیوم به صورت 21 – 0 – 0 + 24%S و کود نیترات آمونیوم به صورت 34.5 – 0 – 0  نشان داده می‌شود. همان‌طور که مشخص است، کود اوره دارای محتوای نیتروژن بیشتری نسبت به سولفات آمونیوم و امونیوم نیترات است و به همین دلیل نیز رشد بازار این کود رشد بالاتری بوده است. نمودار زیر میزان تجارت جهانی کود اوره را نشان می‌دهد که این میزان در سال 2021، حدود 22 میلیارد دلار بوده است که تقریبا 6 برابر ارزش تجارت سولفات آمونیوم است.

اما چرا با وجود کود اوره، همچنان از سولفات آمونیوم به عنوان کود کشاورزی نیتروژن‌دار استفاده می‌شود؟

داستان کود سولفات آمونیوم

سولفات آمونیوم داستان طولانی به عنوان یک کود کشاورزی دارد. در قرن 19 میلادی این کود به عنوان یک تامین‌کننده نیتروژن در کشاورزی به عنوان محصول جانبی فرآیندهای تولید کک مطرح و جایگزین سدیم نیترات شد که به طور عمده از کشور شیلی تامین می‌شد. زمانی که فرآیند هابر برای سنتز آمونیاک در سال 1913 مطرح شد، امکان تولید سولفات آمونیوم سنتزی از طریق واکنش میان اسید سولفوریک و آمونیاک فراهم شد اما در عین حال امکان تولید نیترات آمونیوم و اوره نیز ایجاد شد که هر دو دارای مقدار نیتروژن بیشتری نسبت به سولفات آمونیوم بودند (درصد نیتروژن 5/34 – 5/33 در نیترات آمونیوم و درصد نیتروژن 46 درصد در اوره در مقایسه با درصد نیتروژن 21 – 5/20 درصد در سولفات آمونیوم).

بنابراین در طول دهه‌ها، سولفات آمونیوم مزیت رقابتی خود را در برابر آمونیوم نیترات و اوره از دست داد اما در کنار درصد نیتروژن پایین، سولفات آمونیوم در مقایسه با اوره و آمونیوم نیترات اسیدی‌تر است و این مساله در خاک‌های قلیایی اهمیت پیدا می‌کند و در مناطقی که خاک آنها شور یا اسیدی شده است تمایل به استفاده از سولفات آمونیوم در سبد کودی مورد استفاده کشاورزان وجود دارد. همچنین امکان تامین عنصر گوگرد مورد نیاز گیاهان در حالت استفاده از سولفات آمونیوم وجود دارد که این امر در سایر کودهای مشابه نیست.

بنابراین در کشوری مانند ایران که به دلیل استفاده بی رویه از کود اوره علاوه بر بالا رفتن pH خاک زمین‌های کشاورزی و شور شدن آنها، تجمع نیترات در آب‌های زیرزمینی افزایش پیدا کرده و محیط‌زیست و سلامت جوامع انسانی را به خطر انداخته است، استفاده از کودی مانند سولفات آمونیوم در سبد کودی مورد استفاده کشاورزان می‌تواند هم موجب اصلاح pH خاک شده و هم خطرات ورود نیترات به آب‌های زیرزمینی و غذای انسان را کاهش دهد.

شایان ذکر است که هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا کرد که کود سولفات آمونیوم می‌تواند جایگزین کود اوره شود بلکه باید میزان مصرف انواع کودهای کشاورزی به صورت بهینه انجام شود و این امر صرفا با رصد مداوم کیفیت و محتوای عناصر مغذی خاک و شرایط محیطی رشد گیاهان و نوع گیاه امکان‌پذیر است.

در ادامه اطلاعاتی دقیق‌تر در خصوص کود سولفات آمونیوم، روش‌های تولید آن و کاربردهای مختلف این ماده شیمیایی ارائه خواهد شد.

سولفات آمونیوم، گریدها و روش‌های تولید آن

از نظر شیمیایی سولفات آمونیوم ((NH4)2SO4) یک نمک غیرآلی است که دارای کاربردهای تجاری فراوانی است. مهم‌ترین کاربرد این ماده شیمیایی به عنوان کود کشاورزی برای تامین عناصر نیتروژن و گوگرد مورد نیاز رشد گیاهان در خاک است. این ماده شیمیایی دارای حداقل 21 درصد وزنی نیتروژن و 24 درصد وزنی گوگرد است. از سولفات آمونیوم به عنوان ماده بازدارنده شعله (Flame retardant) نیز استفاده می‌شود زیرا این ماده به عنوان یک بازدارنده شعله، دمای احتراق مواد را افزایش می‌دهد.

سولفات آمونیوم به روش‌های مختلفی تولید می‌شود. روش اول که به روش سنتزی معروف است، تولید سولفات آمونیوم از واکنش میان آمونیاک و اسید سولفوریک غلیظ است. در روش دوم، سولفات آمونیوم محصول جانبی واحدهای کک‌سازی، در روش سوم، تولید آمونیوم سولفات از طریق اسکرابینگ گازهای اسیدی تولید شده در واحد اسید سولفوریک با آمونیاک، انجام می‌شود و در روش چهارم سولفات آمونیوم به عنوان محصول جانبی واحد تولید کاپرولاکتام ((CH2)5COHN) است.

به طور معمول، سولفات آمونیوم از واکنش میان آمونیاک مایع و اسید سولفوریک و بر اساس واکنش شیمیایی زیر تولید می‌شود:

2NH3 + H2SO4 = (NH4)2SO4

یکی دیگر از روش‌های تولید سولفات آمونیوم، تولید این محصول از گیپس (گچ) است. در این فرآیند، گیپس به محلول آمونیوم کربنات افزوده شده و کربنات کلسیم رسوب می‌کند. در این روش، سولفات آمونیوم در فاز محلول باقی مانده و سپس در تجهیزات کریستالایزر به سولفات آمونیوم کریستال تبدیل می‌شود.

سولفات آمونیوم به اشکال مختلفی مانند: پودری، کریستال (ریز و درشت) و گرانول تولید می‌شود. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط موسسه آرگوس، از میان پنج نوع مورفولوژی کود سولفات آمونیوم در دنیا، مورفولوژی گرانول کروی سفید یکی از گریدهای پرطرفدار این ماده محسوب می‌شود.

گرانول‌های بالای 2 میلی‌متر و کروی شکل که از روش سنتزی و با تکنولوژی گرانولاتور بدست آمده باشد دارای بهترین کیفیت بوده و برای تولید کود NPK مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از گرانول کروی، کریستال درشت دارای کیفیت بالایی است و یکی از گریدهای خوب سولفات آمونیوم محسوب می‌شود. کریستال‌های درشت با ابعاد بیش از 2 میلی‌متر و تولید شده به روش سنتزی با تکنولوژی کریستالایزر، در تولید انواع کودهای NPK کاربرد دارند.

در صورتی که سایز کریستال‌ها بیش از 5/3 میلی‌متر باشد، گرید باکیفیت‌تری حاصل می‌شود. کریستال‌های با اندازه کمتر از 2 میلی‌متر و سولفات آمونیوم گرانول فشرده شده (compacted) سایر گریدهای متداول سولفات آمونیوم هستند که به صورت مستقیم به عنوان کود مورد استفاده قرار می‌گیرند. سولفات آمونیوم کریستال تولید شده به عنوان محصول جانبی سایر فرآیندها که عموما دارای رنگ مایل به قهوه‌ای و دارای ناخالصی است جزو گریدهای با کیفیت پایین محسوب شده و در صورت داشتن استاندارد می‌تواند در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

محصولات با گرید بالا (کریستال درشت و گرانول کروی) محصولات Premium محسوب شده و قیمت آنها در بازارهای جهانی نسبت به سایر گریدها بالاتر است. کریستال ریز و گرانول فشرده شده جزو گریدهای متداول بازار محسوب می‌شوند و سایر گریدها دارای قیمت‌های پایین‌تری در بازارهای جهانی هستند.

شکل 1، کود سولفات آمونیوم گرانول تولیدی توسط تکنولوژی پایپ راکتور متقاطع – گرانولاتور واکنشی شرکت ساینوتک

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در نشریه آرگوس، واردات سولفات آمونیوم کشور برزیل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان کود در دنیا، در سال‌های اخیر دارای تحولاتی بوده است به طوری که رفته رفته از سهم کود کریستال در واردات کود این کشور کاسته شده و به سهم گرید گرانول افزوده شده است به طوری که در سال 2020، حدود 90 درصد محصول سولفات آمونیوم وارداتی این کشور به صورت گرید گرانول کروی سفید بوده است.

جدول زیر استاندارد کود سولفات آمونیوم را نشان داده است. تنها کودهایی قابلیت دریافت کد ثبت کودی از وزارت جهاد کشاورزی را جهت عرضه به بازار دارند که مشخصات فیزیکی و شیمیایی آنها منطبق بر استاندارد ملی ایران به شماره 76 باشد. بنابراین با آنالیز محتوای نیتروژن و گوگرد این کود در کنار اندازه‌گیری pH آن به صورت حل کردن 10 گرم از این کود در 100 گرم آب، می‌توان به راحتی کود استاندارد را از کود غیر استاندارد تشخیص داد. همچنین رنگ سفید یا سفید مایل به خاکستری این کود نشان دهنده کیفیت بالای ان و فقدان مواد ناخالصی در ترکیب این کود کشاورزی است.

جدول 1، استاندارد ملی ایران برای کود سولفات آمونیوم

ردیفویژگی‌هامرز پذیرش نوع یکمرز پذیرش نوع دوروش آزمون
1رطوبت، درصد جرمیبیشینه 0/5بیشینه 0/5زیربند 6_1
2ازت آمونیاکی، درصد جرمیکمینه 20/5کمینه 20/5زیربند
6_2
3گوگرد محلول در آب (S)، درصد جرمیکمینه 23/0کمینه 23/0زیربند
6_3
4اسیدیته آزاد (H2SO4)، درصد جرمیبیشینه 0/05بیشینه 0/2زیربند
6_4
5اندازه ذرات، درصد جرمیبلوری:
0/2mm تا 0/1
کمینه 90%
گرانوله:
1mm تا 5
کمینه 90% و بیش از 5% ذرات کمتر از 1mm نباشد
بلوری:
0/2mm تا 0/1
کمینه 90%
گرانوله:
1mm تا 5
کمینه 90% و بیش از 5% ذرات کمتر از 1mm نباشد
زیربند
6_5
6آرسنیک (As)، درصد جرمیبیشینه 0/001بیشینه 0/001زیربند
6_6
مأخذ: استاندارد ملی ایران شماره 76، بازبینی سال 1401

شایان ذکر است تا سال 1401، استاندارد ملی ایران صرفا اسیدیته آزاد Max. 05/0 درصد را برای کود سولفات آمونیوم قبول داشت اما پس از انجام مطالعات میدانی و مشخص شدن این نکته که کشاورزان به دنبال کود سولفات آمونیوم با pH پایین‌تر هستند تا بتوانند شوری زمین‌های خود را کاهش دهند، این استاندارد مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاح شد و سولفات آمونیوم نوع 2 با میزان اسیدیته آزاد بیشینه 2/0 نیز مورد قبول سازمان ملی استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

کاربردها و بازار سولفات آمونیوم در دنیا

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در نشریه آرگوس، در سال 2020، کل ظرفیت تولید سولفات آمونیوم در دنیا حدود 40 میلیون تن در سال بوده است. از این میزان 15 میلیون تن در چین و بقیه در سایر کشورهای دنیا تولید شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سولفات آمونیوم در بازارهای جهانی این است که این ماده به دو صورت سنتزی و محصول جانبی سایر فرآیندها تولید می‌شود.

سولفات آمونیوم تولید شده به عنوان محصول جانبی سایر فرآیندها عموما دارای ناخالصی بوده و کیفیت پایین‌تری نسبت به سولفات آمونیوم سنتزی دارد و قیمت آن در بازارهای جهانی پایین‌تر است. همین امر تعیین قیمت جهانی سولفات آمونیوم را با چالش روبرو کرده است و به دلیل عرضه بالای این محصول به صورت محصول جانبی فرآیندهای دیگر، مکانیزم‌های تعیین قیمت آن تناسب چندانی با قیمت مواد اولیه اصلی مانند گاز طبیعی (آمونیاک) و گوگرد (اسید سولفوریک) ندارد.

حدود 40 درصد از ظرفیت ایجاد شده در دنیا برای تولید سولفات آمونیوم مربوط به سولفات آمونیوم تولیدی به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید کاپرولاکتام است. پس از آن سولفات آمونیوم سنتزی سهم بالایی در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است (حدود 20 درصد) و سایر روش‌های تولید سولفات آمونیوم حدود 30 درصد ظرفیت تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

کاربردهای سولفات آمونیوم به عنوان کود کشاورزی به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود. کاربرد این محصول در کشاورزی به صورت مصرف مستقیم و یا مصرف به صورت کودهای NPK است که برای هر کدام از مصارف شکلی از سولفات آمونیوم کاربرد دارد که در سایر مقالات به آن پرداخته خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سولفات آمونیوم، سازگاری آن با بسیاری از ترکیبات شیمیایی و کودهای کشاورزی است که اختلاط با آن چالشی به همراه ندارد و امکان تولید انواع کودهای ترکیبی (NPK) با سولفات آمونیوم وجود دارد.

سولفات آمونیوم در کل دارای سه نوع گرید است که می‌تواند نوع کاربرد آن را مشخص کند. گرید صنعتی (Industrial grade) که دارای میزان ناخالصی بیشتری است و در کاربردهایی چون صنعت چرم، صنعت بازدارنده آتش، صنعت ساختمان، صنعت چوب و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرید دیگر این ماده نوع ویژه (Special grade) آن است که در این نوع محصول، خلوص اهمیت زیادی دارد و از ان در کاربردهای کشاورزی استفاده می‌شود. گرید دیگر سولفات آمونیوم، گرید تایید شده (Certified grade) است که عموما در صنایع خوراکی مانند صنایع داروسازی و دام و طیور کاربرد دارد.

از میان گریدهای فوق، گرید ویژه (Special grade) بیشترین کاربرد را داشته و به صورت کود کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمودار زیر که از نشریه آرگوس آمونیوم سولفات اقتباس شده است، نشان دهنده توزیع کاربردهای سولفات آمونیوم است.

مأخذ: نشریه آرگوس سولفات آمونیوم، 2021

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در نشریه آرگوس، تقاضای جهانی سولفات آمونیوم که عمدتا در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود در سال 2019، حدود 28 میلیون تن بوده است که پیش‌بینی می‌شود با رشد متوسط سالیانه 3/1 درصدی تا سال 2034 به عدد 7/33 میلیون تن برسد که همچنان مصرف مستقیم و به صورت جزیی از کودهای NPK این محصول به عنوان کود کشاورزی بیش از 95 درصد تقاضای بازار را به خود اختصاص خواهد داد. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در نشریه آرگوس در دهه آینده، نزدیک به 60 درصد تقاضای سولفات آمونیوم دنیا مربوط به آمریکای شمالی، جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین خواهد بود.

نمودار زیر تجارت جهانی سولفات آمونیوم را برای سال 2021 نشان داده است.

مأخذ: وبسایت OEC.

شکل 2، نمودار تجارت سولفات آمونیوم در دنیا (سال 2021)

سولفات آمونیوم، 960 امین کالای تجاری در دنیا بوده است که در سال 2021 به میزان 6/3 میلیارد دلار تجارت شده است. صادرکنندگان بزرگ سولفات آمونیوم دنیا عبارت است از کشورهای چین، بلژیک، هلند، کانادا و آمریکا. همچنین کشورهای برزیل، ویتنام، اندونزی، آمریکا، ترکیه و مالزی جزو بزرگ‌ترین واردکنندگان این محصول بوده‌اند.

سولفات آمونیوم در ایران

در ایران نیز سولفات امونیوم هم به صورت سنتزی و هم به صورت محصول جانبی سایر فرآیندها تولید می‌شود. سولفات آمونیومی که به صورت محصول جانبی سایر فرآیندها تولید می‌شود مربوط به پتروشیمی ارومیه با تولید محصول کریستال ریز (ظرفیت: 46.000 تن در سال) و شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با تولید محصول نسبتا ناخالص و کریستال ریز (ظرفیت: 15.000 تن در سال) است.

سایر کارخانه‌های تولیدکننده این محصول از روش سنتزی و عموما پایپ راکتور – گرانولاتور استفاده و محصول گرانول تولید می‌کنند. از جمله واحدهای بزرگ تولیدکننده سولفات آمونیوم در کشور می‌توان به شرکت بادرام پیشرو آریا (یزد)، شرکت فاتح فرآور (شیراز)، شرکت‌های شیمی پژوهان ایلیا پارت و کیا سم کارمانیا (رفسنجان)، شرکت کیمیای سبز رفسنجان (رفسنجان)، شرکت فجر پارسیان (مشهد) و … اشاره کرد. کل ظرفیت ایجاد شده برای تولید کود سولفات آمونیوم در کشور 400 هزار تن در سال است.

رایج‌ترین تکنولوژی‌ها برای تولید سولفات آمونیوم، استفاده از تکنولوژی پایپ راکتور برای تولید محصول گرانول و تکنولوژی کریستالایزر (اسلو – Oslo) برای تولید محصول کریستال درشت است. در ایران نیز تولیدکنندگانی که به روش سنتزی این محصول را تولید می‌کنند از یکی از این دو تکنولوژی بهره می‌برند.

در حال حاضر علاقمندی‌هایی برای تولید سولفات آمونیوم از گازهای H2S و SO2 تولیدی در مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی ایجاد شده است که شرکت‌های مختلفی مانند پتروشیمی رازی، مجتمع‌های پارس جنوبی، پالایشگاه اصفهان و … به دنبال تولید سولفات آمونیوم از طریق جذب گازهای اسیدی و واکنش ان به آمونیاک هستند که علاوه بر حل چالش‌های زیست‌محیطی ورود گازهای H2S و SO2 به محیط، موجب رشد صنایع کود و تولید انواع کودهای کشاورزی در ایران خواهد شد.

علاوه بر بازار داخلی ایران که در حال حاضر تقاضای 220 هزار تنی برای سولفات آمونیوم دارد، بازارهای منطقه مانند ترکیه (با واردات بیش از 500 هزار تن در سال کود سولفات آمونیوم)، عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بازارهای جذاب برای صادرات سولفات آمونیوم تولیدی در ایران هستند.

ملزومات کارخانه سولفات آمونیوم

مواد اولیه تولید سولفات آمونیوم، اسید سولفوریک و آمونیاک است که برای تولید هر تن سولفات آمونیوم حدود 27/0 تن امونیاک و 76/0 تن اسید سولفوریک مورد نیاز است. آمونیاک مورد نیاز از پتروشیمی‌های کشور قابل تامین بوده و اسید سولفوریک نیز از شرکت‌هایی مانند شرکت ملی صنایع مس ایران (سرچشمه و خاتون آباد)، شرکت پتروشیمی رازی، پتروشیمی ارومیه و سایر واحدهای تولیدی بخش خصوصی قابل تامین است.

برای یک کارخانه تولید کود گرانول سولفات آمونیوم به ظرفیت 100 تن در روز، حدود 700 کیلووات توان برق و 5 مترمکعب در ساعت انشعاب آب مورد نیاز است. برای تولید کود کریستال درشت به ظرفیت 100 تن در روز نیز حدود 500 کیلووات توان برق، 3 مترمکعب در ساعت آب و 500 مترمکعب در ساعت گاز مورد نیاز است. برای واحد گرانول با ظرفیت ذکر شده حدود 5/3 میلیون دلار و برای واحد کریستال با ظرفیت مذکور حدود 5 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ثابت مورد نیاز است.

قیمت سولفات آمونیوم در دنیا بر خلاف سایر کودهای کشاورزی که تابعی از قیمت مواد اولیه اصلی مانند گاز طبیعی و گوگرد هستند، داستان دیگری دارد. همان‌طور که ذکر شد به دلیل تولید سولفات امونیوم به عنوان محصول جانبی فرآیندهای مختلف، وابستگی قیمت سولفات آمونیوم به مواد اولیه اصلی تولید کودهای کشاورزی کمتر بوده و عرضه و تقاضای بازار تعیین کننده این قیمت است.

به طور متوسط در صورتی که میانگین سه سال گذشته و پیش‌بینی پنج سال آینده قیمت سولفات آمونیوم گرانول در نظر گرفته شود، متوسط قیمت این کود کشاورزی برای انجام محاسبات مالی مورد اطمینان این طرح حدود 200 دلار بر تن خواهد بود. در حال حاضر (شهریور 1402) قیمت این کود در کشور در حالت عمده فروشی حدود 220 دلار بر تن و در حالت خرده فروشی حدود 320 دلار بر تن است. شایان ذکر است که میزان تقاضای کود به فرم گرانول سفید حاصل از فرآیند سنتزی (پایپ راکتور) نسبت به سایر اشکال آن بالاتر است. این مساله در کشورهای منطقه نیز وجود دارد.

بسته دانش فنی سولفات آمونیوم ساینوتک

شرکت ساینوتک توانسته است دانش فنی (تکنولوژی) طراحی و ساخت کارخانه تولید سولفات آمونیوم را بومی‌سازی کند. ساینوتک بر همین اساس در فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است. بسته دانش فنی سولفات آمونیوم ساینوتک شامل تکنولوژی پایپ راکتور متقاطع – گرانولاتور واکنشی بوده و سولفات آمونیوم گرانول بر اساس استاندارد ملی ایران تولید می‌شود.

بسته دانش فنی سولفات آمونیوم ساینوتک شامل ارائه لایسنس، مهندسی پایه و تفصیلی، تامین و ساخت تجهیزات، نصب و راه‌اندازی خط تولید است. ساینوتک بسته دانش فنی سولفات آمونیوم را در پروژه‌های مختلف اجرا نموده و در حال حاضر در نقاط مختلف کشور در حال بهره‌برداری یا ساخت هستند.

9 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.