نصب و راه‌اندازی سیستم اسکرابینگ ساینوتک

نصب و راه‌اندازی سیستم اسکرابینگ ساینوتک

راه‌اندازی سیستم‌های اسکرابینگ ساینوتک

اسکرابرهای تر طراحی شده در ساینوتک که می‌توانند از نوع برج اسکرابر تر پر شده، برج اسکرابر تر سینی‌دار و یا سیکلونیک اسکرابر باشند، عموما دارای دو ورودی و دو خروجی هستند. ورودی اول، فاز گازی حاوی اجزای گازی و ذرات جامد و ورودی دوم، فاز مایعی است که از طریق نازل‌های تعبیه شده در اسکرابر وارد می‌شود.

خروجی‌های اسکرابر نیز شامل فاز گازی خروجی به سمت استک که ذرات جامد و اجزای گازی آن در اسکرابر جذب شده است و به عبارتی Clean Gas نامیده می‌شود و فاز مایع که اجزای گازی یا ذرات جامد را به خود جذب کرده است. جذب اجزای گازی و ذرات جامد می‌تواند به صورت فیزیکی و یا در طی انجام یک فرآیند انحلال یا واکنش شیمیایی باشد.

ورودی اول (فاز گازی حاوی اجزای گازی مانند: NH3، SO3، SO2، H2S، NOX و … و ذرات جامد) از طریق داکت‌ها و پایپ‌های تعبیه شده در بخش‌های مختلف کارخانه وارد اسکرابر می‌شود. در واقع هدف اصلی اسکرابر جذب اجزای گازی و ذرات جامد این فاز گازی است تا پس از جذب در فاز مایع (ورودی دوم) آن را به صورت یک گاز عاری از آلاینده گاز و جامد (خروجی اول) وارد محیط کند.

فاز مایعی که آلاینده‌ها را به خود جذب کرده است بسته به ترکیب شیمیایی و شرایط آن می‌تواند مجددا در سیستم سیرکوله شده، به صورت بهداشتی و بر اساس اصول زیست‌محیطی دپو شده و یا به عنوان محصول جانبی به فروش رسیده و یا تحت فرآیندهای دیگر قرار گیرد.

بنابراین برای راه‌اندازی اسکرابرهای طراحی شده در ساینوتک، علاوه بر سیستم‌های پایپینگ، داکتینگ و فن مورد استفاده، از انواع شیرآلات، ابزار دقیق و دمپرهای مکانیکی و هیدرولیکی استفاده می‌شود. ساینوتک طراحی اسکرابرهای خود را به نحوی انجام می‌دهد که امکان بهره‌برداری و استفاده از آن در شرایط مختلف فرآیندی وجود داشته باشد. به نحوی که با تغییر دور فن از طریق اینورتر و همچنین تغییر جریان‌های گازی با دمپر، بالاترین راندمان حاصل شود.

نصب و راه‌اندازی سیستم اسکرابینگ ساینوتک

در صورتی که از ونتوری به صورت کوپل شده با اسکرابر استفاده شود، فاز گازی که به عنوان ورودی نخست اسکرابر مطرح شد، ابتدا وارد ونتوری شده و پس از ترکیب با فاز مایع تزریق شده به ونتوری وارد اسکرابر می‌شود. در ونتوری بر خلاف اسکرابر، فاز گازی از قسمت بالایی وارد شده و در گلویی ونتوری سرعت گرفته و با فاز مایع امتزاج می‌یابد. مخلوط این دو وارد اسکرابر شده و به کمک مکش فن تعبیه شده، از میان بستر سینی‌ها یا بستر پر شده عبور کرده و یا حرکت سیکلونیک پیدا می‌کند.

سیستم‌های اسکرابینگ ساینوتک شامل برج‌های اسکرابر تر پر شده (Packed wet scrubber towers)، برج‌های اسکرابر تماسی (Impingement wet scrubber towers) و اسکرابرهای سیکلونیک (Cyclonic scrubbers) در کنار سیستم‌های کوپل شده این اسکرابرها با ونتوری (Venturi – scrubbers) قابلیت طراحی و استفاده در صنایع مختلفی چون صنایع تولید مواد شیمیایی، واحدهای تولید فرآورده‌های نفتی، صنایع تولید کودهای کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع شیلات و فرآوری ماهی و … را دارد.

تیم طراحی ساینوتک آماده بررسی چالش‌های واحدهای صنعتی در خصوص جذب آلاینده‌ها و یا جلوگیری از اتلاف مواد ارزشمند بوسیله‌ی طراحی سیستم‌های اسکرابینگ و یا حل مشکلات و چالش‌های سیستم‌های موجود است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.